Digitalisering bij voetbalclubs

Zojuist las ik een leuk artikel over digitalisering bij voetbalclubs via Marketingfacts en als echte voetballiefhebber, trouwe supporter van Willem II en marketingspecialist, trok dat natuurlijk meteen mijn aandacht.

En als ik even bij mezelf na ga hoe Willem II hier mee om gaat, dan denk ik inderdaad dat hier nog zoveel te halen valt.
Ik koop een seizoenkaart en vul hierbij alle gegevens in. Ik stap het stadion binnen en like de opstelling op Facebook. Als er gescoord wordt tweet ik dit naar mijn volgers (dat is de laatste tijd helaas niet zoveel, maar da's weer een ander verhaal ;-)). Hoe ontzettend leuk zou het zijn als ik een gepersonaliseerde nieuwsbrief krijg, en dan heb ik het niet over het gepersonaliseerde naamveld, waarin ik bedankt wordt voor mijn komst. Of mijn aanwezigheid bij de zoveelste wedstrijd en een aanbieding toegezonden krijg.

Mensen zijn hier gevoelig voor. Ondanks het digitale tijdperk wil men toch nog fysiek in een winkel hun aankopen bekijken. En mensen willen dus ook gewoon nog menselijk contact hebben. We zijn, of je het nu wilt of niet, gevoelig voor intermenselijk contact.

En daar kunnen de voetbalclubs perfect op inspelen! Dus Willem II, ik zie jullie persoonlijk berichtje wel tegemoet, grote kans dat ik dan toch nog even de fanshop induik en volgend jaar gewoon weer die kaart afneem. Want hé, ik ben ten slotte net zo gevoelig als de rest.

 

Oh, en trouwens: misschien ben ik er toch al wel gevoelig voor. Kijk maar eens naar het rode rondje 😉